Select your Top Menu from wp menus

Proprietarii site-urilor de ştiri şi interesele pe care le promovează

Începând cu anul 2009, în spaţiul informaţional din Republica Moldova au apărut zeci de portaluri de ştiri care, prin politica lor editorială, sunt afiliate unor grupuri de interese. Cele mai multe par să fie apropiate PD. Adesea, ele joacă rolul de sursă primară pentru publicarea unor articole compromiţătoare despre anumiţi politicieni sau persoane publice care critică guvernarea sau pe liderul formaţiunii democraților, Vlad Plahotniuc. Aceste texte sunt ulterior preluate şi de presa care oficial face parte din trustul media al preşedintelui PD. Şi socialiştii au propriile portaluri de ştiri, unele fiind chiar recomandate pe site-ul PSRM. Şi unii, şi alții au distribuit în campania pentru alegerile prezidenţiale ştiri care au defavorizat-o pe Maia Sandu, liderul PAS, contracandidata socialistului Igor Dodon în scrutin. Şeful statului este susţinut şi de alte site-uri pro-ruse. Comparativ, portalurile care au o politică editorială echilibrată sau parţial echilibrată, sunt mult mai puţine. Analiza a fost făcută de reporterii Centrului de Investigaţii Jurnalistice în luna februarie 2017 şi este parte a studiului „Capturarea mass-mediei şi a altor mijloace de comunicare publică în Republica Moldova” realizat de Asociaţia Presei Independente la solicitarea Transparency International-Moldova.

Site-urile administrate de Gabriel Călin şi campaniile împotriva oponenţilor lui Vlad Plahotniuc

  • Moldova24.info

Multe dintre site-urile afiliate PD au aceiaşi fondatori, iar altele îşi ascund proprietarii şi echipa redacţională. Primul portal apărut în această „familie editorială” este Moldova24.info. Cu o politică editorială pro-guvernare, site-ul s-a făcut remarcat în special prin materialele critice la adresa oponenţilor politici ai lui Vlad Plahotniuc, dar şi prin limbajul dur şi plin de etichete folosit de autori. Pe pagina portalului nu există informaţii despre echipa editorială sau proprietarul site-ului. Potrivit datelor despre domain-ul Moldova24.info, acesta a fost înregistrat încă în septembrie 2013 pe numele Dianei Pungă, tot ea editor general al portalului Today.md. Diana Pungă este soţia jurnalistului Gabriel Călin, iar adresa indicată la înregistrarea domain-ului este de fapt apartamentul lui Călin. Pe site-ul Moldova24.info nu apare numele niciunui reporter, cu excepţia emisiunilor de autor ale lui Gabriel Călin. Portalul este cunoscut şi prin ciclul de emisiuni realizate de Călin, „Observatorul”, care îi au în calitate de protagonişti pe cei mai importanţi critici ai guvernării sau ai lui Vlad Plahotniuc. De obicei, imediat după publicare, emisiunile sunt preluate de o serie întreagă de site-uri afiliate guvernării, dar şi de posturile de televiziune din trustul media deţinut de Vlad Plahotniuc. (OBSERVATOR cu Gabriel Călin // Milioane, Avioane și Imperii (VIDEO),OBSERVATOR // DA, VLAD FILAT VĂ AȘTEAPTĂ LA 7 IUNIE (VIDEO)).

continuarea pe anticoruptie.md