Select your Top Menu from wp menus

Monitorizarea portalurilor de știri în campania electorală, raportul nr. 3: tendințele de partizanat politic se mențin

Al treilea raport de monitorizare a 12 portaluri informaționale[1] în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020 (perioada 11-17 octombrie), prezentat de Asociația Presei Independente (API), confirmă tendințele înregistrare anterior, și anume prezentarea dezechilibrată a candidaților și partizanatul politic evident al unor portaluri. Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte și va continua până în ziua alegerilor, eventual, și în turul doi al scrutinului, iar API va prezenta rapoarte săptămânale.

Cele mai multe materiale pe teme politice și/sau electorale, publicate de cele 12 portaluri monitorizate au o singură sursă de informare, redacțiile publică articole dezechilibrate fără replica celor acuzați, candidații sunt prezentați selectiv, iar frecvența și contextul aparițiilor acestora indică asupra caracterului părtinitor al celor mai multe materiale analizate. Unele portaluri sunt portavoce ale candidatului Igor Dodon și chiar fac agitație electorală indirectă și directă pentru acesta (Actualitati.md, Aif.md, Kp.md, Vedomosti.md, Noi.md), și numai două portaluri – Agora.md și Newsmaker.md au un comportament editorial relativ echilibrat, prezentând campania și candidații/candidatele preponderent neutru și respectând normele deontologiei jurnalistice. Acest lucru l-a menționat Petru Macovei, directorul executiv API, la conferința de presă de prezentare a raportului de monitorizare nr. 3 care a cuprins perioada 11-17 octombrie 2020. Cele mai multe materiale relevante din această perioadă s-au referit la domeniul politic, la activitatea administrației publice locale, cu accent pe Primăria municipiului Chișinău și pe primarul Ion Ceban, precum și la procesul electoral. Cel mai des în calitate de protagonist a apărut candidatul Igor Dodon, iar cel mai rar – candidatul Tudor Deliu. Materialele publicate de toate cele 12 instituții media monitorizate au fost puternic disproporționate din punct de vedere al genului, în favoarea bărbaților. Igor Dodon a avut cea mai mare vizibilitate mediatică în cele 12 publicații și a fost cel mai des plasat într-un context pozitiv care l-a favorizat. Candidata Maia Sandu a fost cel mai des plasată într-un context negativ care a defavorizat-o.

Urmare a monitorizării comportamentului editorial al celor 12 portaluri în perioada 11 – 17 octombrie 2020, autorii raportului au constatat următoarele tendințe generale:

  • Actualitati.md, Aif.md și Kp.md au avut și în această perioadă de raport un comportament editorial asemănător, cu elemente pronunțate de părtinire și cu încălcarea normelor deontologice în jurnalism. Cele trei publicații l-au favorizat masiv și l-au promovat deschis pe candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon, și au defavorizat-o în mod evident pe candidata PAS Maia Sandu. Ceilalți candidați au apărut în mod dezechilibrat cantitativ și au fost, în majoritatea cazurilor defavorizați, ironizați, prin utilizarea frecventă a calificativelor și criticilor, fără să le fi fost oferit dreptul la replică;
  • Noi.md, Sputnik.md și Vedomosti.md l-au favorizat în continuare pe Igor Dodon prin tonalitatea reflectării și prezentarea în context pozitiv. În același timp, Maia Sandu a fost cel mai des defavorizată în materialele celor trei publicații online;
  • Gagauzinfo.md a continuat să acorde puțină atenție campaniei electorale, iar știrile s-au referit în majoritatea cazurilor la procesul electoral în general, cu accent pe organizarea scrutinului în UTA Gagauz Yeri;
  • Unimedia.info a mediatizat procesul electoral și activitățile candidaților, plasându-i cel mai des în contexte favorizante pe candidații Igor Dodon și Andrei Năstase, dar și pe candidata Violeta Ivanov;
  • Agora.md și Newsmaker.md au avut o politică editorială relativ echilibrată, autorii materialelor fiind, în general, nepărtinitori, iar candidații și candidatele au fost prezentați/prezentate de cele mai multe ori în context neutru, dar și pozitiv sau negativ, dar fără o tendință clară de favorizare sau defavorizare. Agora.md s-a remarcat în această perioadă prin cea mai echilibrată abordare a acțiunilor electorale;
  • Realitatea.md a mediatizat candidații și candidatele atât neutru, cât și pozitiv sau negativ, însă Igor Dodon a apărut de cele mai multe ori în context care îl defavorizează;
  • Materialele publicate de Timpul.md au prezentat selectiv candidații, cel mai des fiind defavorizat Igor Dodon, iar favorizată – Maia Sandu.

Mai multe detalii puteți găsi în Raportul de monitorizare nr. 3, publicat pe paginile web www.api.md și www.alegeliber.md. Concluziile generale ale raportului vor fi disponibile în curând și în limbile engleză și rusă.

Pentru detalii suplimentare, contactați-ne la numărul de telefon 022 210602 sau la [email protected], persoană de contact: Rodica Malic, coordonatoare comunicare API.

Raportul este realizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

[1] (în ordine alfabetică): Actualitati.md, Agora.md, Aif.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Vedomosti.md